تفاوت گلیم و فرش

شاید تفاوت گلیم و فرش های فانتزی برای خریدی بهتر برای منازل به عنوان  یک اهمیت محسوب بشود تا مشتریان بتوانند انتخاب بهتری برای منازل خود داشته باشند که هرکدام به نوعی ارزش و کاربردی متفاوت می تواند داشته باشد.

 

فرش های قدیمی

فرش ها یکی از قدیمی ترین و یا ارزش ترین هنر های مردم این سرزمین اسنت که از دوران بسیار کهن در این سرزمین بافته می شده است و ارزش  ا ن به حدی است که در زمان قدیم از طرف پادشاهان برای دیگر سرزمینها برای پیشکش و کادو فرستاده می شده است که امروزه نیز برای این امر به عنوان یک اثر زیبا و با ارزش چنین چنین جایگاهی برخوردار می باشد.

 

گلیم فرش چیست

گلیم فرش ها به مانند فرشها تاریخجه ایی دیرینه داشته که نشان دهنده ذوق و هنر ایرانیان است که ان را به جهنانیان در معرض نمایش گذاشته این طرح ها که با تفکر و توجه به دنیای پیرامون خود را در غالب نقشه و طرح هایی به صورت گلیم و یا گبه انرا برای خود ثبت نموده است.و بیشتر بافت این دست بافت ها در بین مردم عشایر دیده می شده که به صورت نقشی خیالی ان را از ذهن بافنده بر روی فرش تراوش می نموده و اینگونه این اثر به دست مارسیده

تولید کندگان این هنر چه به صورت دستی و یا ماشینی امروزه بافته می شود وبه صورت شناسنامه از ظرافت هنر ایرانی به کل دنیا صادر می شود

گلیم ها فرش ها از اثاری هستند که به مانند فرش ها به عنوان زیر انداز از انها استفاده می نمایند

با این مقایسه که فرش گلیم ها بافته هایی هستند بدون پرز و هم سطح

معمولاگلیم فرش ها را با پشم طبیعی حیوانات بافته می شود

طرح های گلیم فرش بر خلاف طرح های فرش طرح هایی ساده ایی هستند که بیشتر از اشکال هندسی مانند لوزی ، مثلث . مربع تشکیل می شود که این در فرش ها با طرح های زیبایی که در فرش ها دارند بسیار متفاوت می باشد

از اثاری که از به جا مانده نشان می دهد که بافت گلیم ها قبل از بافت فرش رواج داشته و این قدمت بیشتر این اثر را روایت می کند.

 

تفاوت گلیم و فرش

تفاوت گلیم و فرش

همانطورکه گفته شد بافت این دو دست بافت نیز با یکدیگر متفاوت بوده که در بافت گلیم ها پودها یکی در میان از لای تارها رد می شود و با پود و تار های رنگی اثری به طور منظم در کنار یکدیگر چیده شده و طرح های کلی به دست می اید اما در با فت فرش و قالی نخها به صورت گره به دور تارها زده می شود و پود روی ان قرار می گیرد تا حالتی پرز دار به خود بگیرد.

دستگاههای بافت این دو اثر نیز با یکدیگر متفاوت بوده

امروزه  از فرش  وگلیم فرش ها علاوه بر جنبه کاربردی در زمینه تزیینی نیز مورد استفاده قرار می گیرد که این شامل تمام زیر اندازهای دیگر نیز می شود.

و همچنین این دو بافته را امروز چه با توسط دست بافت و یا ماشینی بافته می شود که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

طرح های گلیم و فرش ها امروزه بسیار متنوع بوده که طرح های گلیم  امروزه از طرح های ساده در امده و از طرح های گل و گیاه در نقشه ها نیز استفاده می شود کما اینکه طرح های فرش ها نیز بسیار متنوع گشته و امروزه در طرح هایی بسیار اعجاب انگیز خود را به نمایش گزارده است.

از نظر قیمت هر دو محصول بافته هارمدل دستی انها بسیار گران فیمت تر از مدل ماشینی ان می باشند.

ولی از نظر دوام و ماندگاری این فرش ها می باشند که جایگاه بهتری نسبت به گلیم فرش ها دارند.

ولی در هر صورت مواظبت و نگهداری درست در هرکدام عامل اصلی و مهم برای حفاظت انها می باشد.

به طور کلی تفاوت گلیم و فرش را به می توان به موارد اصلی زیر خلاصه نمود

  • نوع بافت
  • طرح و نقشه
  • دستگاه بافت
  • موارد کاربرد انها
  • دقت و ظرافت در بافت

 

 

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!